Köpvillkor
Priser och betalning
Varje vara anges med pris i Svenska krono (SEK) inklusive 25% moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning.
Ånger- och returrätt
Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar från att du tog emot varan. Meddela när du ska skicka tillbaka en vara.
I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, börjar ångerfristen löpa den dag vi lämnat information.
Du har inte ångerrätt om tjänsten påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke, priset är beroende av finansmarknadens svängningar, till exempel en aktie, varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas, förseglingen.
När du utnyttjar din ångerrätt är du skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.
Du som kund har alltid rätt att packa upp varorna och kontrollera dem. Om en vara skulle vara felaktig eller skadad kontakta kundtjänst omedelbart på info@westel.se så hjälper de dig hur du ska gå tillväga. Var vänlig och bifoga digitala bilder på produkterna/skadorna vid mailkontakt för att förenkla ärendet. Vid en eventuell tvist följer Westel Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
Notera att fraktkostnaden vid returer och byten betalas av dig som kund och du har ansvar över varan/varorna tills att den kommer till oss samt att den ska skickas inom 14 dagar. från att du tog emot den för att ångerrätten ska gälla Om det däremot rör sig om en reklamation på grund av skadad vara eller att vi expedierat fel vara, så återbetalar vi samtliga fraktkostnader samtidigt som vi betalar tillbaka det du lagt ut för varan.
Vid sena returer bör man alltid kontakta oss! Bara för att man skickar tillbaka en vara betyder inte att man har rätt till att få tillbaka några pengar..
Läs mer om hem och distansköpslagen på Hallå konsument
Återbetalning
Westel återbetalar konsumenten senast inom 30 dagar i de fall konsumenten på riktiga grunder häver köpet eller ska få pengar återbetalda.
Pengarna finns på kundens konto inom ca 30 dagar.
Privat Policy
När du lägger din beställning hos oss uppger du endast ditt namn och kontaktuppgifter, Ej personnummer.
I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dessa uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.
Uppskattad leveranstid
Uppskattad leveranstid är 3-5 dagar.
Tider
Vi kan inte garantera leveranser vid exakta tider. Vi gör dock vårt yttersta för att leverera så snabbt som möjligt. Utlandsbeställningar kan ta längre tid då tullar och lokala leveranser kan ta extra tid.
Ej uthämtade paket
Ej hämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift,
Se även konsumentverket distansavtalslagen & E-handel
Falska beställningar
Bedrägerier och falska beställningar polisanmäles.
Sekretess
Vi behandlar all information konfidentiellt.
Företaget drivs av
Lappland network services AB
556666-1186
Järnvägsgatan 1C
917 31 DOROTEA
Innehaver F-skatt
VILLKOR FÖR WRT
Gäller fr.o.m. 20xx-xx-xx.
Särskilda villkor för mobilabonnemang
1. ALLMÄNT
1.1 Avtalet mellan Westel och Dig angående tjänsten Westel mobilabonnemang (”Avtalet”) består utöver dessa Särskilda villkor även av Westels allmänna villkor, eventuella beställningsvillkor liksom vid var tid gällande prislista.
1.2 De definitioner av ord och begrepp som används i allmänna villkoren ska tillämpas även i dessa Särskilda villkor.
2. TJÄNSTEN
2.1 Tjänsten gör att Du kan ringa och ta emot samtal och/eller sända och ta emot data via en mobiltelefon.
2.2 Mobilnätet som används för tjänsten har ett täckningsområde som motsvarar Telias mobilnät (se karta: https://www.telia.se/privat/support/tackningskartor).
2.3 Westel tilldelar dig ett SIM-kort med nummer och säkerhetskoder.
2.4 Tjänstens lägsta kvalitet kan påverkas av faktorer såsom väder, topografi, användning inomhus, avstånd till basstation och liknande, begränsningar genom tekniska åtgärder av vissa tillämpningar eller tjänster som tillhandahålls av någon annan än Westel, att Du använder flera tjänster från Westel samtidigt eller att det finns flera samtidiga användare i samma område.
3. LEVERANS AV TJÄNSTEN
När avtalet ingås på distans levereras tjänsten normalt inom en vecka från beställningstillfället. Vid Din begäran om portering av nummer från annan operatör till Westel, ska Westel tillhandahålla tjänsten senast en arbetsdag efter att överlämnande av numret har skett till Westel. Du är dock medveten om att sådan portering inte alltid är möjlig att genomföra, bl.a. p.g.a. kvarvarande bindningstid hos den andra operatören.
4. SIM-KORT
4.1 SIM-kort och koder ska förvaras på ett betryggande sätt så att obehöriga inte kan ta del av dem. Westel ska omedelbart meddelas om det kan misstänkas att obehörig fått kännedom om kod, så att SIM-kortet kan spärras.
4.2 Ingrepp i SIM-kort eller försök därtill är inte tillåtet.
4.3 Om Du förlorar ditt SIM-kort eller orsakar att det blir obrukbart tillhandahåller Westel på begäran ett nytt SIM-kort, under förutsättning att Du inte brutit mot avtalet. Westel tillhandahåller ett nytt SIM-kort utan extra kostnad.
Du har inte rätt till annan ersättning från Westel på grund av att SIM-kort varit obrukbart.
4.4 För att skydda såväl Dig som Westel har Westel rätt att spärra SIM-kort om Westel har skäl att misstänka att SIM-kort används av obehörig. SIM-kortet återaktiveras så snart Du bekräftat att några oegentligheter inte föreligger.
4.5 Du har inte rätt till nedsättning av avgift för den tid SIM-kort varit spärrat eller obrukbart.
4.6 Om SIM-kort förloras ska Du omedelbart meddela Westel detta och begära att SIM-kortet spärras. Du ansvarar för och ska erlägga ersättning för all (egen och annans) användning av tjänsten fram till dess att Din begäran om spärr av SIM-kortet har mottagits av Westel. Westel ansvarar för de eventuella kostnader för obehörigt användande som uppstår efter den tidpunkt som Westel mottar begäran om att spärra SIM-kortet, förutsatt att Du inte agerat uppsåtligt eller grovt vårdslöst.
5. ANVÄNDNING AV TERMINALER
5.1 SIM-kort får endast användas i interimsgodkända eller typgodkända terminaler.
5.2 Westel frånsäger sig ansvar för skada som beror på terminal då Westel inte tillhandahåller terminaler.
5.3 Westel har rätt att avvisa anrop från terminaler eller tjänster/SIM-kort som medför störningar i Westels nät.
6. ANSVAR FÖR INFORMATION, M.M.
Westel ansvarar inte på något sätt för den information som passerar till eller från Internet via Westel. Westel ansvarar inte heller för material och information som du eller annan person kommunicerar, publicerar eller lagrar via eller på Westels hemsida. Du är således ensamt ansvarig för korrespondens, inlägg i diskussionsforum, sociala medier och andra aktiviteter på internet i vilka Du deltar. Med information avses i dessa Särskilda villkor såväl ljud, bild, text, data och video som länkar till annan Internetsida. Westel ansvarar inte heller för innehållet i samtal eller meddelanden (t.ex. sms och mms) som Du genomför via tjänsten.
7. ERSÄTTNING VID FEL ELLER AVBROTT I TJÄNST
Om tjänsten drabbas av fel eller driftsavbrott som medför att Du inte kan använda tjänsten, har Du rätt till avdrag i förhållande till felets eller avbrottets varaktighet, räknat i hela dygn från den tidpunkt som felet eller avbrottet anmäldes till Westel. Har felet eller avbrottet varat minst:
– fem (5) dygn i följd görs avdrag motsvarande tjugofem (25) procent av den fasta avgiften för en (1) månad;
– tio (10) dygn i följd görs avdrag motsvarande femtio (50) procent av den fasta avgiften för en (1) månad;
– femton (15) dygn i följd görs avdrag motsvarande hundra (100) procent av den fasta avgiften för en (1) månad.
8. ERSÄTTNING OCH BETALNING
8.1 För användandet av tjänsten i utländska operatörers mobilnät debiteras du enligt Westels taxa för respektive nät. Det åligger Dig att själv säkerställa att Du använder nationella mobilnät när du befinner dig i Sverige.
8.2 Vid tjänst som innebär att minutavgiften är 0 kronor för nationella samtal till fasta och/eller mobila användare eller annan kategori av användare som anges av Westel, gäller avgiftsbefrielsen inte samtal såsom t.ex. betalsamtal, mediasamtal, samtal till nummerupplysning, telefonkortstjänster tillhandahållna av annan part eller andra liknande tjänster.
8.3 Westel tillhandahåller per idag endast betalning via faktura. För fakturabetalning krävs godkänd kreditkontroll. Samtliga transaktioner skickas av säkerhetsskäl via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade. Westel samarbetar endast med betaltjänstleverantörer som är certifierade enligt säkerhetskravet PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Du är ansvarig för att de uppgifter som du lämnar är korrekta. Du åtar dig också att följa de instruktioner som Westel vid var tid lämnar.
8.4 Debitering sker normalt under första veckan i varje kalendermånad. Vid faktura ska betalning vara betalningsleverantören tillhanda senast på fakturans förfallodag. Du ansvarar för att det finns tillräckligt med pengar för att betalning via bankkonto ska kunna genomföras.
I väntan på att betalning inkommit eller att faktura skickats är betal- och utlandstjänster stoppade på abonnemanget. Om Du köpt extratjänster såsom extra mobilsurf, utlandssamtal eller liknande debiteras dessa i efterskott. Kostnader för användning av tjänsten utomlands kan debiteras senare än Din utlandsvistelse då det ibland finns fördröjningar för sådana transaktioner.
8.5 Brevfaktura tillkommer det 40 kr i faktura avgift.
Allmänna villkor
Följande allmänna villkor gäller mellan Westel AB, organisationsnummer 556666-1186 verksamt genom varumärket Westel (”Westel”) och fysisk person som abonnerar på en eller flera av Westels tjänster för privatpersoner, företag eller organisationer (”Du/Dig/Ditt/Dina”).
1. ALLMÄNT
1.1 Avtalet (”Avtalet”) består av (i) de eventuella specifika villkor för tjänsten avseende priser och annat som Westel levererar till Dig i samband med att du gör beställningen (se definition nedan) (”Beställningsvillkor”), (ii) de särskilda villkor som gäller för beställda tjänster (”Särskilda villkor”), (iii) dessa allmänna villkor, liksom (iv) vid var tid gällande prislista. Vid eventuella motstridigheter i avtalshandlingarna har de företräde i följande ordning: 1. Beställningsvillkor, 2. Särskilda villkor, 3. Allmänna villkor, 4. vid var tid gällande prislista. Information om Westels behandling av Dina användaruppgifter finns i vår integritetspolicy på hemsidan (www.westel.se).
1.2 Vad gäller betaltjänster gäller Westels Särskilda villkor för betaltjänster. Oavsett vad som anges i dessa Allmänna villkor eller nämnda Särskilda villkor har Westel ingen som helst skyldighet att tillhandahålla betaltjänster till dig om Westel inte längre tillhandahåller betaltjänster på den svenska marknaden eller om Westel inte längre har tillstånd att tillhandahålla betaltjänster.
1.3 Avtalet ska anses ha ingåtts då du har beställt tjänsten (”Beställningen”), genom att fylla i ett beställningsformulär på Westels hemsida.
1.4 Vid var tid gällande Allmänna och Särskilda villkor samt prislistor finns på Westels hemsida.
1.5 Du är medveten om och accepterar att användning av vissa tredjepartstjänster, t.ex. sådana som omfattar nedladdning av programvara, förutsätter att Du accepterar särskilda användarvillkor genom separat avtal med Westels samarbetspartner.
1.6 Om Du använder tjänst för att köpa varor eller tjänster från annat företag än Westel regleras sådana köp inte av Avtalet. Vid sådana köp ska Du vid eventuella frågor vända Dig till det säljande företaget. Om det säljande företaget debiterar dig genom betalning från Westel och Westel därvid är kreditgivare enligt konsumentkreditlagen (2010:1846) har du dock rätt att mot Westel göra samma invändningar rörande din betalningsskyldighet som du kan göra mot det säljande företaget.
2. ÅNGERRÄTT
2.1 Du har rätt att frånträda Avtalet inom fjorton (14) dagar från den dag du mottagit SIM-kortet genom att meddela Westel via www.westel.se/anger. På Konsumentverkets hemsida finns även en standardblankett för ånger. Westel kommer att skicka en bekräftelse om att meddelandet mottagits.
2.2 Om Du vill utöva Din ångerrätt måste Du återsända SIM-kortet senast fjorton (14) dagar efter Ditt meddelande om ånger. Returfrakten betalar Du själv varför Du inte kan skicka tillbaka varan till Westel via efterkrav eller postförskott. Vid ånger kommer Du få tillbaka det Du betalat utan onödigt dröjsmål så snart Westel har fått tillbaka SIM-kortet eller Du har sänt in ett bevis på att SIM-kortet återsänts. Westel använder samma betalningsmedel för återbetalningen som Du använt för betalningen.
2.3 Vid ånger måste Du ersätta Westel för
(a) eventuella leveranskostnader utöver kostnader för standardleverans,
(b) värdeminskning för en produkt (t.ex. SIM-kortet) om Du använt den i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, och
(c) sådan del av tjänsten som utförts innan Du ångrade dig.
2.4 Genom ingåendet av avtalet samtycker Du till att tjänsten kan börja utföras under ångerfristen och att ångerrätten inte gäller om tjänsten har fullgjorts. Du samtycker även till att ångerrätten går förlorad om Du brutit förseglingen på en produkt; om köpet avser en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram (vilket även omfattar t.ex. applikationer och operativsystem i mobila terminaler) och förseglingen har brutits; eller om köpet avser digitalt innehåll som levereras på något annat sätt än på ett fysiskt medium. Om produkten ska returneras till Westel så kommer en administrativ avgift om 250kr att tas ut för att återföra produkten i lager. Tänk på att packa produkten väl så att inte produktens förpackning eller produkten i sig kan bli skadade under transporten.
3. FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR AVTALET
Westel förbehåller sig rätten att i samband med eller efter att avtalet har ingåtts göra en kontroll av Dig som användare för att avgöra att du är ansvarig för din egen ekonomi, d.v.s. inte är omyndigförklarad, att Du är 18 år eller över och att Du har ett svenskt personnummer. Om det vid denna kontroll framkommer att Du inte uppfyller något av kraven eller att det finns starka skäl att anta att Du inte kommer att iaktta villkoren i avtalet har Westel rätt att inom skälig tid från det att avtalet ingicks säga upp avtalet med omedelbar verkan. Om Westel säger upp avtalet enligt denna punkt är Du inte skyldig att erlägga eventuell månadsavgift för tjänsten.
4. LEVERANS AV TJÄNST
Tjänsten anses levererad från och med beställningstillfället oavsett när användare väljer att själv börja använda tjänsten (t. ex genom importering av nummer eller vid första användning av tjänsten). Leveranstiden för tjänsten anges i Beställningsvillkoren eller i de Särskilda villkoren.
5. ANVÄNDNING AV UTRUSTNING M.M.
När Du använder tjänsten som kräver att utrustning ansluts till Westels tjänst, får du endast använda sådan utrustning som är anvisad eller godkänd av Westel och som i övrigt uppfyller de krav som gällande lagstiftning föreskriver från tid till annan. Utrustning som stör tele- och/eller datatrafik ska omedelbart kopplas ur. Westel ska vid begäran ges möjlighet att undersöka utrustning som är eller har varit ansluten till nätet eller tjänst om det finns befogad anledning att anta att utrustningen orsakat störningar i nätet eller tjänst eller utrustningen anslutits i strid med avtalet.
6. ANVÄNDNING AV TJÄNST
6.1 Du är skyldig att iaktta Westels anvisningar och gällande lagar och regler vid användning av tjänsten.
6.2 SIM-kort får endast användas i för tjänsten avsedd terminaltyp.
6.3 Du ansvarar för din och annans användning av tjänsten. Du får inte använda tjänsten, och inte låta annan använda tjänsten, på annat än sedvanligt sätt eller på sätt som orsakar skada eller annan olägenhet för Westel eller annan. Otillåten användning enligt denna punkt innefattar, men är inte begränsad till, följande:
(a) att använda tjänsten på sätt som överstiger begränsning i avtalet eller, om sådan begränsning inte anges, att använda tjänsten på sätt som mycket kraftigt avviker från samtliga Westels användares genomsnittsanvändning av motsvarande tjänst;
(b) att söka obehörig åtkomst till anslutna nät eller datorresurser i nätet;
(c) att förstöra, förvanska eller obehörigen använda information i nätet;
(d) att använda tjänsten på sätt som måste anses som missbruk av tjänsten; eller
(e) att använda tjänsten för annat än personligt bruk (t.ex. genom att använda tjänsten i organisationer eller samfund, i näringsverksamhet eller för vidareförsäljning eller andra kommersiella syften).
Vid användning av tjänst i strid med denna punkt förbehåller sig Westel rätten att vidta skäliga åtgärder mot Dig som användare. Sådana åtgärder kan bestå i begränsningar av användning av berörd tjänst, såsom att Westel helt eller delvis stänger av berörd tjänst.
Westels rätt att vidta åtgärder enligt denna punkt ska inte inverka på Westels rätt att även göra andra påföljder gällande med anledning av Ditt avtalsbrott.
6.4 Om Du får kännedom om att tjänst används i strid med punkterna 6.1–6.3 ska du omedelbart vidta rättelse samt informera Westel om överträdelsen.
6.5 Din eventuella rätt enligt Avtal eller lagstiftning (t.ex. enligt EU-förordningen om internationell roaming) att använda Tjänsten i utländska operatörers mobilnät (roaming) utan att särskild taxa ska utgå (roaming-avgift), är begränsad till tillfälligt användande, med vilket typiskt sett ska förstås användande under en period understigande 30 dagar i följd. Om Du använder Tjänsten på annat sätt än tillfälligt i utländsk operatörs mobilnät, har Westel rätt att närmare undersöka Din användning i syfte att utreda eventuellt missbruk. Om Du har använt Tjänsten på annat sätt än tillfälligt, har Westel rätt att spärra Tjänsten från vidare användning eller att debitera särskild taxa för användande i utländsk operatörs mobilnät (roamingavgift).
6.6 Med missbruk i samband med roaming inom EU/EES avses t ex att Tjänsten har använts till övervägande del utanför Sverige under en period överstigande fyra månader. Om Westel misstänker sådant missbruk av Tjänsten, ska Westel meddela Dig om detta och ge Dig möjlighet att inom en period om två veckor upphöra med missbruket. Om Du anser att Westel inte har fog för sitt påstående om missbruk, kan Du ge Westel underlag som visar att (i) Tjänsten till övervägande har använts i Sverige under den aktuella perioden, samt att (ii) Du till övervägande del har befunnit dig i Sverige under den aktuella perioden.
6.7 Westel har rätt enligt lag att begränsa tillgänglig datamängd vid roaming inom EU/EES, dock endast under vissa i sådan lagstiftning angivna förutsättningar. Villkor avseende sådan begräsning finns i vid var tid tillgänglig prislista.
6.8 Om det skulle uppstå en tvist mellan Dig och Westel angående eventuellt missbruk av Tjänsten i samband med roaming inom EU/EES, ska p 14 tillämpas för att lösa sådan tvist.
6.9 Såvida inte annat anges särskilt i avtalet, ska Du ersätta Westel för den skada som Du, eller annan för vilken Du ansvarar, uppsåtligen eller av vårdslöshet orsakar Westel genom brott mot avtalet.
6.10 För att säkerställa en god användarupplevelse för alla användare kan Westel tillämpa trafikhantering i nätet. Det innebär att styrning av trafik kan förekomma genom att kapaciteten i nätet fördelas mellan olika trafikslag och att viss trafik ges företräde. För Dig innebär detta att hastigheten för vissa trafikslag kan sänkas vid hög belastning.
7. TJÄNSTERNAS KVALITET, SERVICE OCH UNDERHÅLL
7.1 Information om lägsta kvalitet samt villkor för service och underhåll för tjänsterna anges i Beställningsvillkoren och/eller i de Särskilda villkoren för respektive tjänst.
7.2 Vid behov av service och underhåll för tjänsterna kan Du, om inte annat avtalats, kontakta Westel via Westels hemsida.
8. ERSÄTTNING OCH BETALNING
8.1 Du ska till Westel erlägga fasta och rörliga avgifter i enlighet med vad som anges i beställningsvillkoren och/eller Särskilda villkor för respektive tjänst samt vid var tid gällande prislista, såvida inte annat avtalats.
8.2 Fasta avgifter debiteras förskottsvis och rörliga avgifter debiteras i efterskott. Debitering för fasta avgifter påbörjas den första dagen i kalendermånaden efter placerad beställning, oavsett när i månaden beställning placerats. Samtliga priser, angivna i SEK, är inklusive moms om inget annat anges.
8.3 Samtliga transaktioner skickas av säkerhetsskäl via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade. Westel samarbetar endast med betaltjänstleverantörer som är certifierade enligt säkerhetskravet PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Du är ensam ansvarig för att de uppgifter som Du lämnar är korrekta. Du åtar Dig att följa de instruktioner som Westel eller Internetbanken vid var tid lämnar.
8.4 Betalning sker alltid första vardagen i varje kalendermånad. Vid faktura ska betalning vara Westel tillhanda senast på fakturans förfallodag. Om betalning av fakturan trots påminnelser leder till ett inkassoärende spärras abonnemanget för utgående trafik till dess att betalning inkommit till Westel. Om du köpt extratjänster såsom extra mobilsurf, utlandssamtal eller liknande debiteras dessa i efterskott. Kostnader för användning av tjänsten utomlands kan debiteras senare än Din utlandsvistelse då det ibland finns fördröjningar för sådana transaktioner.
8.5 Vid dröjsmål med betalning förfaller, om dröjsmålet är väsentligt, efter Westels meddelande härom, upplupna avgifter och andra debiteringar för alla tjänster till betalning.
8.6 Om Du har invänt mot betalning inom skälig tid och anfört sakliga skäl för invändningen, ska Westel på Din begäran bevilja rimligt anstånd med betalning av det tvistiga beloppet till dess Westels utredning avslutats eller tvisten slutligen avgjorts. Under anståndstiden och till dess betalning sker, har Westel rätt till dröjsmålsränta enligt räntelagen på den del av det tvistiga beloppet som Du slutligen blir skyldig att betala.
9. FEL ELLER AVBROTT I TJÄNST, ANSVARSBEGRÄNSNING M.M.
9.1 Om tjänsten drabbas av fel eller driftsavbrott som medför att Du inte kan använda tjänsten, och felet/driftsavbrottet inte har orsakats av något förhållande på Din sida, har du rätt till avdrag i förhållande till felets eller avbrottets varaktighet, räknat i hela dygn från den tidpunkt som felet eller avbrottet anmäldes till Westel. Avdrag görs med det belopp som motsvarar den aktuella tjänstens fasta avgift under felets eller avbrottets varaktighet, om inte annat följer av Särskilda villkoren. Avdrag understigande 50 kr per betalningsperiod utbetalas inte.
9.2 Westel ansvarar endast för direkt skada som Westel, eller någon för vilken Westel svarar för, åsamkat Dig genom vårdslöshet. Westel ansvarar inte för indirekt skada eller förlust, såsom t.ex. utebliven vinst eller andra följdskador. Westel ansvarar inte heller för skada som uppkommer p.g.a. innehåll i data eller annan information som förmedlas via användning av tjänst, för skada orsakad av datavirus eller motsvarande, för förlust, försening eller förvanskning av data eller information eller för Din eventuella ersättningsskyldighet gentemot tredje man. Begränsningarna i denna punkt gäller inte i fall då Westel agerat uppsåtligt eller grovt vårdslöst.
9.3 Westel är befriat från ansvar för brott mot avtalet som orsakats av händelser utanför Westels kontroll, vars följder Westel rimligen inte kunnat råda över, t.ex. krig, krigshandling, explosion, hårt väder, allmän brist på energi, strömavbrott, myndighetsåtgärd eller myndighets underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden och därmed jämställda omständigheter.
9.4 Westel har rätt att av tekniska och/eller driftsmässiga skäl vidta underhåll av tjänsterna vilka åtgärder så långt som möjligt ska förläggas till nattetid för att minska risken för eventuella störningar. Sådant planerat underhåll utgör inte grund för ersättning enligt denna punkt 9. Vid omfattande planerade underhållsarbeten ska Du aviseras i förväg.
9.5 Din begäran om ersättning enligt avtalet ska för att kunna göras gällande framställas inom skälig tid från det att skadan upptäcktes eller borde ha upptäckts. Skälig tid ska i normalfallet anses vara tre (3) månader.
10. AVTALSTID OCH UPPSÄGNING
10.1 Avtalet gäller tillsvidare och kan sägas upp när som helst. Uppsägning görs genom att Du kontaktar Westel antingen via e-post eller via telefon. Avtalet upphör då att gälla och Westel kommer att debitera Dig för alla fasta avgifter för de månader som är kvar enligt ditt avtal. Inga fler fasta avgifter kommer att debiteras dig för abonnemanget med undantaget för om Du köpt extratjänster såsom extra mobilsurf, utlandssamtal eller liknande som inte redan betalats då dessa tjänster debiteras i efterhand. Vid uppsägning från Westels sida kan du begära att det ska ske skriftligen.
10.2 Även om Du säger upp avtalet innan Westel debiterat första månadsavgiften är Du alltid skyldig att erlägga betalning av nämnd avgift, förutsatt att Du inte utnyttjar Din ångerrätt.
10.3 Westel har rätt att säga upp avtalet, eller spärra vissa tjänster eller del av eller viss funktion av tjänst, med omedelbar verkan och tillsvidare om:
(a) Du bryter mot avtalet eller använder tjänst i strid med vad som anges under punkten 6 eller skada uppkommer för Westel eller annan eller i övrigt uppenbart missbrukar tjänsten;
(b) Du missköter Dina betalningar, inleder ackordsförhandlingar, träder i likvidation, vid kontroll enligt punkt 3 (som Westel har rätt att företa löpande under avtalstiden), inte ställer av Westel (med hänsyn till Din användning av tjänsten) vid var tid begärd säkerhet för fullgörandet av sina förpliktelser enligt avtalet, eller
(c) det finns starka skäl att anta att Du inte kommer att uppfylla Dina förpliktelser enligt avtalet.
10.4 För att Westel ska få spärra tjänsten p.g.a. faktiskt eller befarat brott mot Avtalet måste Du först uppmanas att upphöra med avtalsbrottet inom skälig tid och underrättas om att tjänsten annars kan komma att spärras. Detta gäller emellertid inte om Du vid upprepade tillfällen har erlagt betalning för sent, i vilket fall Westel har rätt att spärra tjänsten utan att lämna sådan underrättelse. I den mån spärrning av tjänst sker under gällande avtalstid är Du inte befriad från betalningsskyldighet under spärrningsperioden.
10.5 Vid uppsägning från Din sida har Du endast rätt till nedsättning eller återbetalning av fast avgift som betalats i förskott om Du sagt upp avtalet p.g.a. att Westel ändrat avtalsvillkor på sätt som Du inte godtar. Nedsättnings- eller återbetalningsrätten gäller inte förskottsbetalad avgift som Du har betalat in efter Du meddelats om villkorsändringen. Om Westel däremot säger upp avtalet har Du rätt att återfå förskottsbetalade avgifter. Westel återbetalar inte oanvända samtals-, meddelande- eller datapotter.
10.6 Uppsägning av avtal avseende en tjänst ska inte innebära att dessa allmänna villkor sägs upp avseende andra tjänster som Du ingått avtal om.
11. ÖVERLÅTELSE AV AVTALET
11.1 Westel har rätt att utan Ditt samtycke helt eller delvis överlåta eller upplåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt avtalet till annat bolag inom samma koncern eller till tredje part som, självt eller genom underleverantör, rimligen kan förväntas fullgöra sina skyldigheter enligt avtalet på ett tillfredsställande sätt.
12. ÄNDRING AV VILLKOREN
Westel har rätt att göra ändringar i avtalet. Ändringar som inte är till uppenbar fördel för Dig informerar vi om per SMS och/eller e-mail minst en månad innan ändringen träder ikraft. Du har i sådant fall rätt att säga upp avtalet. Om Du fortsätter använda tjänsterna efter att ändringen/ändringar träder i kraft tolkar Westel det som att du accepterar förändringen.
13. TRAFIKHANTERING
13.1 Westel vidtar trafikhanteringsåtgärder i form av filtrering, blockering och strypning i syfte att vidmakthålla de begränsningar i Tjänsten som avtalats avseende överföringshastighet, datamängd, dataförbrukning och tjänster med särskild taxa. Sådan hantering förekommer även för att skydda mot spam, virus och attacker mot IT-system samt för skydd mot bedrägerier och intrång riktade mot kunden eller Westel.
13.2 Inom ramen för ett samarbete med Polismyndigheten tillämpar Westel s.k. DNS-blockering av vissa webbadresser i syfte att hindra tillgång till, och spridning av, material på internet som skildrar sexuella övergrepp mot barn. Sådan DNS-blockering innebär att webbadresser som identifierats av Polismyndigheten inte går att nå och att Kunden istället dirigeras till en informationssida, Motsvarande blockering kan efter särskilt beslut av myndighet eller domstol gälla även andra olagliga tjänster på internet.
14. MEDDELANDEN
14.1 Meddelanden med anledning av avtalet ska ske genom e-post eller via Westels hemsida.
14.2 E-postmeddelande till Din angivna e-postadress, ska anses ha nått Dig samma dag som det avsändes.
14.3 Brev som avsänts till den av den andra parten senast uppgivna adressen ska anses ha nått den mottagande parten på sjunde dagen efter avsändandet.
15. TVIST
15.1 Tvist rörande tillämpningen eller tolkningen av avtalet eller därmed sammanhängande frågor ska i första hand lösas genom förhandling och överenskommelse mellan parterna.
15.2 Vid eventuell tvist ges oberoende och branschkunnig rådgivning av Telekområdgivarna (www.telekomradgivarna.se) Eventuell tvist kan prövas av Allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se Kungsholmstorg 5, 101 23 Stockholm). Westel följer alltid Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
TIDIGARE VILLKOR
Det finns inga tidigare villkor.
VILLKOR FÖR WESTEL MOBILABONNEMANG
Gäller fr.o.m. 20xx-xx-xx.
Särskilda villkor för mobilabonnemang
1. ALLMÄNT
1.1 Avtalet mellan Westel och Dig angående tjänsten Westel mobilabonnemang (”Avtalet”) består utöver dessa Särskilda villkor även av Westels allmänna villkor, eventuella beställningsvillkor liksom vid var tid gällande prislista.
1.2 De definitioner av ord och begrepp som används i allmänna villkoren ska tillämpas även i dessa Särskilda villkor.
2. TJÄNSTEN
2.1 Tjänsten gör att Du kan ringa och ta emot samtal och/eller sända och ta emot data via en mobiltelefon.
2.2 Mobilnätet som används för tjänsten har ett täckningsområde som motsvarar Telias mobilnät (se karta: https://www.telia.se/privat/support/tackningskartor).
2.3 Westel tilldelar dig ett SIM-kort med nummer och säkerhetskoder.
2.4 Tjänstens lägsta kvalitet kan påverkas av faktorer såsom väder, topografi, användning inomhus, avstånd till basstation och liknande, begränsningar genom tekniska åtgärder av vissa tillämpningar eller tjänster som tillhandahålls av någon annan än Westel, att Du använder flera tjänster från Westel samtidigt eller att det finns flera samtidiga användare i samma område.
3. LEVERANS AV TJÄNSTEN
När avtalet ingås på distans levereras tjänsten normalt inom en vecka från beställningstillfället. Vid Din begäran om portering av nummer från annan operatör till Westel, ska Westel tillhandahålla tjänsten senast en arbetsdag efter att överlämnande av numret har skett till Westel. Du är dock medveten om att sådan portering inte alltid är möjlig att genomföra, bl.a. p.g.a. kvarvarande bindningstid hos den andra operatören.
4. SIM-KORT
4.1 SIM-kort och koder ska förvaras på ett betryggande sätt så att obehöriga inte kan ta del av dem. Westel ska omedelbart meddelas om det kan misstänkas att obehörig fått kännedom om kod, så att SIM-kortet kan spärras.
4.2 Ingrepp i SIM-kort eller försök därtill är inte tillåtet.
4.3 Om Du förlorar ditt SIM-kort eller orsakar att det blir obrukbart tillhandahåller Westel på begäran ett nytt SIM-kort, under förutsättning att Du inte brutit mot avtalet. Westel tillhandahåller ett nytt SIM-kort utan extra kostnad.
Du har inte rätt till annan ersättning från Westel på grund av att SIM-kort varit obrukbart.
4.4 För att skydda såväl Dig som Westel har Westel rätt att spärra SIM-kort om Westel har skäl att misstänka att SIM-kort används av obehörig. SIM-kortet återaktiveras så snart Du bekräftat att några oegentligheter inte föreligger.
4.5 Du har inte rätt till nedsättning av avgift för den tid SIM-kort varit spärrat eller obrukbart.
4.6 Om SIM-kort förloras ska Du omedelbart meddela Westel detta och begära att SIM-kortet spärras. Du ansvarar för och ska erlägga ersättning för all (egen och annans) användning av tjänsten fram till dess att Din begäran om spärr av SIM-kortet har mottagits av Westel. Westel ansvarar för de eventuella kostnader för obehörigt användande som uppstår efter den tidpunkt som Westel mottar begäran om att spärra SIM-kortet, förutsatt att Du inte agerat uppsåtligt eller grovt vårdslöst.
5. ANVÄNDNING AV TERMINALER
5.1 SIM-kort får endast användas i interimsgodkända eller typgodkända terminaler.
5.2 Westel frånsäger sig ansvar för skada som beror på terminal då Westel inte tillhandahåller terminaler.
5.3 Westel har rätt att avvisa anrop från terminaler eller tjänster/SIM-kort som medför störningar i Westels nät.
6. ANSVAR FÖR INFORMATION, M.M.
Westel ansvarar inte på något sätt för den information som passerar till eller från Internet via Westel. Westel ansvarar inte heller för material och information som du eller annan person kommunicerar, publicerar eller lagrar via eller på Westels hemsida. Du är således ensamt ansvarig för korrespondens, inlägg i diskussionsforum, sociala medier och andra aktiviteter på internet i vilka Du deltar. Med information avses i dessa Särskilda villkor såväl ljud, bild, text, data och video som länkar till annan Internetsida. Westel ansvarar inte heller för innehållet i samtal eller meddelanden (t.ex. sms och mms) som Du genomför via tjänsten.
7. ERSÄTTNING VID FEL ELLER AVBROTT I TJÄNST
Om tjänsten drabbas av fel eller driftsavbrott som medför att Du inte kan använda tjänsten, har Du rätt till avdrag i förhållande till felets eller avbrottets varaktighet, räknat i hela dygn från den tidpunkt som felet eller avbrottet anmäldes till Westel. Har felet eller avbrottet varat minst:
– fem (5) dygn i följd görs avdrag motsvarande tjugofem (25) procent av den fasta avgiften för en (1) månad;
– tio (10) dygn i följd görs avdrag motsvarande femtio (50) procent av den fasta avgiften för en (1) månad;
– femton (15) dygn i följd görs avdrag motsvarande hundra (100) procent av den fasta avgiften för en (1) månad.
8. ERSÄTTNING OCH BETALNING
8.1 För användandet av tjänsten i utländska operatörers mobilnät debiteras du enligt Westels taxa för respektive nät. Det åligger Dig att själv säkerställa att Du använder nationella mobilnät när du befinner dig i Sverige.
8.2 Vid tjänst som innebär att minutavgiften är 0 kronor för nationella samtal till fasta och/eller mobila användare eller annan kategori av användare som anges av Westel, gäller avgiftsbefrielsen inte samtal såsom t.ex. betalsamtal, mediasamtal, samtal till nummerupplysning, telefonkortstjänster tillhandahållna av annan part eller andra liknande tjänster.
8.3 Westel tillhandahåller per idag endast betalning via faktura. För fakturabetalning krävs godkänd kreditkontroll. Samtliga transaktioner skickas av säkerhetsskäl via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade. Westel samarbetar endast med betaltjänstleverantörer som är certifierade enligt säkerhetskravet PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Du är ansvarig för att de uppgifter som du lämnar är korrekta. Du åtar dig också att följa de instruktioner som Westel vid var tid lämnar.
8.4 Debitering sker normalt under första veckan i varje kalendermånad. Vid faktura ska betalning vara betalningsleverantören tillhanda senast på fakturans förfallodag. Du ansvarar för att det finns tillräckligt med pengar för att betalning via bankkonto ska kunna genomföras.
I väntan på att betalning inkommit eller att faktura skickats är betal- och utlandstjänster stoppade på abonnemanget. Om Du köpt extratjänster såsom extra mobilsurf, utlandssamtal eller liknande debiteras dessa i efterskott. Kostnader för användning av tjänsten utomlands kan debiteras senare än Din utlandsvistelse då det ibland finns fördröjningar för sådana transaktioner.
8.5 Brevfaktura tillkommer det 40 kr i faktura avgift.
Allmänna villkor
Följande allmänna villkor gäller mellan Westel AB, organisationsnummer 556666-1186 verksamt genom varumärket Westel (”Westel”) och fysisk person som abonnerar på en eller flera av Westels tjänster för privatpersoner, företag eller organisationer (”Du/Dig/Ditt/Dina”).
1. ALLMÄNT
1.1 Avtalet (”Avtalet”) består av (i) de eventuella specifika villkor för tjänsten avseende priser och annat som Westel levererar till Dig i samband med att du gör beställningen (se definition nedan) (”Beställningsvillkor”), (ii) de särskilda villkor som gäller för beställda tjänster (”Särskilda villkor”), (iii) dessa allmänna villkor, liksom (iv) vid var tid gällande prislista. Vid eventuella motstridigheter i avtalshandlingarna har de företräde i följande ordning: 1. Beställningsvillkor, 2. Särskilda villkor, 3. Allmänna villkor, 4. vid var tid gällande prislista. Information om Westels behandling av Dina användaruppgifter finns i vår integritetspolicy på hemsidan (www.westel.se).
1.2 Vad gäller betaltjänster gäller Westels Särskilda villkor för betaltjänster. Oavsett vad som anges i dessa Allmänna villkor eller nämnda Särskilda villkor har Westel ingen som helst skyldighet att tillhandahålla betaltjänster till dig om Westel inte längre tillhandahåller betaltjänster på den svenska marknaden eller om Westel inte längre har tillstånd att tillhandahålla betaltjänster.
1.3 Avtalet ska anses ha ingåtts då du har beställt tjänsten (”Beställningen”), genom att fylla i ett beställningsformulär på Westels hemsida.
1.4 Vid var tid gällande Allmänna och Särskilda villkor samt prislistor finns på Westels hemsida.
1.5 Du är medveten om och accepterar att användning av vissa tredjepartstjänster, t.ex. sådana som omfattar nedladdning av programvara, förutsätter att Du accepterar särskilda användarvillkor genom separat avtal med Westels samarbetspartner.
1.6 Om Du använder tjänst för att köpa varor eller tjänster från annat företag än Westel regleras sådana köp inte av Avtalet. Vid sådana köp ska Du vid eventuella frågor vända Dig till det säljande företaget. Om det säljande företaget debiterar dig genom betalning från Westel och Westel därvid är kreditgivare enligt konsumentkreditlagen (2010:1846) har du dock rätt att mot Westel göra samma invändningar rörande din betalningsskyldighet som du kan göra mot det säljande företaget.
2. ÅNGERRÄTT
2.1 Du har rätt att frånträda Avtalet inom fjorton (14) dagar från den dag du mottagit SIM-kortet genom att meddela Westel via www.westel.se/anger. På Konsumentverkets hemsida finns även en standardblankett för ånger. Westel kommer att skicka en bekräftelse om att meddelandet mottagits.
2.2 Om Du vill utöva Din ångerrätt måste Du återsända SIM-kortet senast fjorton (14) dagar efter Ditt meddelande om ånger. Returfrakten betalar Du själv varför Du inte kan skicka tillbaka varan till Westel via efterkrav eller postförskott. Vid ånger kommer Du få tillbaka det Du betalat utan onödigt dröjsmål så snart Westel har fått tillbaka SIM-kortet eller Du har sänt in ett bevis på att SIM-kortet återsänts. Westel använder samma betalningsmedel för återbetalningen som Du använt för betalningen.
2.3 Vid ånger måste Du ersätta Westel för
(a) eventuella leveranskostnader utöver kostnader för standardleverans,
(b) värdeminskning för en produkt (t.ex. SIM-kortet) om Du använt den i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, och
(c) sådan del av tjänsten som utförts innan Du ångrade dig.
2.4 Genom ingåendet av avtalet samtycker Du till att tjänsten kan börja utföras under ångerfristen och att ångerrätten inte gäller om tjänsten har fullgjorts. Du samtycker även till att ångerrätten går förlorad om Du brutit förseglingen på en produkt; om köpet avser en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram (vilket även omfattar t.ex. applikationer och operativsystem i mobila terminaler) och förseglingen har brutits; eller om köpet avser digitalt innehåll som levereras på något annat sätt än på ett fysiskt medium. Om produkten ska returneras till Westel så kommer en administrativ avgift om 250kr att tas ut för att återföra produkten i lager. Tänk på att packa produkten väl så att inte produktens förpackning eller produkten i sig kan bli skadade under transporten.
3. FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR AVTALET
Westel förbehåller sig rätten att i samband med eller efter att avtalet har ingåtts göra en kontroll av Dig som användare för att avgöra att du är ansvarig för din egen ekonomi, d.v.s. inte är omyndigförklarad, att Du är 18 år eller över och att Du har ett svenskt personnummer. Om det vid denna kontroll framkommer att Du inte uppfyller något av kraven eller att det finns starka skäl att anta att Du inte kommer att iaktta villkoren i avtalet har Westel rätt att inom skälig tid från det att avtalet ingicks säga upp avtalet med omedelbar verkan. Om Westel säger upp avtalet enligt denna punkt är Du inte skyldig att erlägga eventuell månadsavgift för tjänsten.
4. LEVERANS AV TJÄNST
Tjänsten anses levererad från och med beställningstillfället oavsett när användare väljer att själv börja använda tjänsten (t. ex genom importering av nummer eller vid första användning av tjänsten). Leveranstiden för tjänsten anges i Beställningsvillkoren eller i de Särskilda villkoren.
5. ANVÄNDNING AV UTRUSTNING M.M.
När Du använder tjänsten som kräver att utrustning ansluts till Westels tjänst, får du endast använda sådan utrustning som är anvisad eller godkänd av Westel och som i övrigt uppfyller de krav som gällande lagstiftning föreskriver från tid till annan. Utrustning som stör tele- och/eller datatrafik ska omedelbart kopplas ur. Westel ska vid begäran ges möjlighet att undersöka utrustning som är eller har varit ansluten till nätet eller tjänst om det finns befogad anledning att anta att utrustningen orsakat störningar i nätet eller tjänst eller utrustningen anslutits i strid med avtalet.
6. ANVÄNDNING AV TJÄNST
6.1 Du är skyldig att iaktta Westels anvisningar och gällande lagar och regler vid användning av tjänsten.
6.2 SIM-kort får endast användas i för tjänsten avsedd terminaltyp.
6.3 Du ansvarar för din och annans användning av tjänsten. Du får inte använda tjänsten, och inte låta annan använda tjänsten, på annat än sedvanligt sätt eller på sätt som orsakar skada eller annan olägenhet för Westel eller annan. Otillåten användning enligt denna punkt innefattar, men är inte begränsad till, följande:
(a) att använda tjänsten på sätt som överstiger begränsning i avtalet eller, om sådan begränsning inte anges, att använda tjänsten på sätt som mycket kraftigt avviker från samtliga Westels användares genomsnittsanvändning av motsvarande tjänst;
(b) att söka obehörig åtkomst till anslutna nät eller datorresurser i nätet;
(c) att förstöra, förvanska eller obehörigen använda information i nätet;
(d) att använda tjänsten på sätt som måste anses som missbruk av tjänsten; eller
(e) att använda tjänsten för annat än personligt bruk (t.ex. genom att använda tjänsten i organisationer eller samfund, i näringsverksamhet eller för vidareförsäljning eller andra kommersiella syften).
Vid användning av tjänst i strid med denna punkt förbehåller sig Westel rätten att vidta skäliga åtgärder mot Dig som användare. Sådana åtgärder kan bestå i begränsningar av användning av berörd tjänst, såsom att Westel helt eller delvis stänger av berörd tjänst.
Westels rätt att vidta åtgärder enligt denna punkt ska inte inverka på Westels rätt att även göra andra påföljder gällande med anledning av Ditt avtalsbrott.
6.4 Om Du får kännedom om att tjänst används i strid med punkterna 6.1–6.3 ska du omedelbart vidta rättelse samt informera Westel om överträdelsen.
6.5 Din eventuella rätt enligt Avtal eller lagstiftning (t.ex. enligt EU-förordningen om internationell roaming) att använda Tjänsten i utländska operatörers mobilnät (roaming) utan att särskild taxa ska utgå (roaming-avgift), är begränsad till tillfälligt användande, med vilket typiskt sett ska förstås användande under en period understigande 30 dagar i följd. Om Du använder Tjänsten på annat sätt än tillfälligt i utländsk operatörs mobilnät, har Westel rätt att närmare undersöka Din användning i syfte att utreda eventuellt missbruk. Om Du har använt Tjänsten på annat sätt än tillfälligt, har Westel rätt att spärra Tjänsten från vidare användning eller att debitera särskild taxa för användande i utländsk operatörs mobilnät (roamingavgift).
6.6 Med missbruk i samband med roaming inom EU/EES avses t ex att Tjänsten har använts till övervägande del utanför Sverige under en period överstigande fyra månader. Om Westel misstänker sådant missbruk av Tjänsten, ska Westel meddela Dig om detta och ge Dig möjlighet att inom en period om två veckor upphöra med missbruket. Om Du anser att Westel inte har fog för sitt påstående om missbruk, kan Du ge Westel underlag som visar att (i) Tjänsten till övervägande har använts i Sverige under den aktuella perioden, samt att (ii) Du till övervägande del har befunnit dig i Sverige under den aktuella perioden.
6.7 Westel har rätt enligt lag att begränsa tillgänglig datamängd vid roaming inom EU/EES, dock endast under vissa i sådan lagstiftning angivna förutsättningar. Villkor avseende sådan begräsning finns i vid var tid tillgänglig prislista.
6.8 Om det skulle uppstå en tvist mellan Dig och Westel angående eventuellt missbruk av Tjänsten i samband med roaming inom EU/EES, ska p 14 tillämpas för att lösa sådan tvist.
6.9 Såvida inte annat anges särskilt i avtalet, ska Du ersätta Westel för den skada som Du, eller annan för vilken Du ansvarar, uppsåtligen eller av vårdslöshet orsakar Westel genom brott mot avtalet.
6.10 För att säkerställa en god användarupplevelse för alla användare kan Westel tillämpa trafikhantering i nätet. Det innebär att styrning av trafik kan förekomma genom att kapaciteten i nätet fördelas mellan olika trafikslag och att viss trafik ges företräde. För Dig innebär detta att hastigheten för vissa trafikslag kan sänkas vid hög belastning.
7. TJÄNSTERNAS KVALITET, SERVICE OCH UNDERHÅLL
7.1 Information om lägsta kvalitet samt villkor för service och underhåll för tjänsterna anges i Beställningsvillkoren och/eller i de Särskilda villkoren för respektive tjänst.
7.2 Vid behov av service och underhåll för tjänsterna kan Du, om inte annat avtalats, kontakta Westel via Westels hemsida.
8. ERSÄTTNING OCH BETALNING
8.1 Du ska till Westel erlägga fasta och rörliga avgifter i enlighet med vad som anges i beställningsvillkoren och/eller Särskilda villkor för respektive tjänst samt vid var tid gällande prislista, såvida inte annat avtalats.
8.2 Fasta avgifter debiteras förskottsvis och rörliga avgifter debiteras i efterskott. Debitering för fasta avgifter påbörjas den första dagen i kalendermånaden efter placerad beställning, oavsett när i månaden beställning placerats. Samtliga priser, angivna i SEK, är inklusive moms om inget annat anges.
8.3 Samtliga transaktioner skickas av säkerhetsskäl via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade. Westel samarbetar endast med betaltjänstleverantörer som är certifierade enligt säkerhetskravet PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Du är ensam ansvarig för att de uppgifter som Du lämnar är korrekta. Du åtar Dig att följa de instruktioner som Westel eller Internetbanken vid var tid lämnar.
8.4 Betalning sker alltid första vardagen i varje kalendermånad. Vid faktura ska betalning vara Westel tillhanda senast på fakturans förfallodag. Om betalning av fakturan trots påminnelser leder till ett inkassoärende spärras abonnemanget för utgående trafik till dess att betalning inkommit till Westel. Om du köpt extratjänster såsom extra mobilsurf, utlandssamtal eller liknande debiteras dessa i efterskott. Kostnader för användning av tjänsten utomlands kan debiteras senare än Din utlandsvistelse då det ibland finns fördröjningar för sådana transaktioner.
8.5 Vid dröjsmål med betalning förfaller, om dröjsmålet är väsentligt, efter Westels meddelande härom, upplupna avgifter och andra debiteringar för alla tjänster till betalning.
8.6 Om Du har invänt mot betalning inom skälig tid och anfört sakliga skäl för invändningen, ska Westel på Din begäran bevilja rimligt anstånd med betalning av det tvistiga beloppet till dess Westels utredning avslutats eller tvisten slutligen avgjorts. Under anståndstiden och till dess betalning sker, har Westel rätt till dröjsmålsränta enligt räntelagen på den del av det tvistiga beloppet som Du slutligen blir skyldig att betala.
9. FEL ELLER AVBROTT I TJÄNST, ANSVARSBEGRÄNSNING M.M.
9.1 Om tjänsten drabbas av fel eller driftsavbrott som medför att Du inte kan använda tjänsten, och felet/driftsavbrottet inte har orsakats av något förhållande på Din sida, har du rätt till avdrag i förhållande till felets eller avbrottets varaktighet, räknat i hela dygn från den tidpunkt som felet eller avbrottet anmäldes till Westel. Avdrag görs med det belopp som motsvarar den aktuella tjänstens fasta avgift under felets eller avbrottets varaktighet, om inte annat följer av Särskilda villkoren. Avdrag understigande 50 kr per betalningsperiod utbetalas inte.
9.2 Westel ansvarar endast för direkt skada som Westel, eller någon för vilken Westel svarar för, åsamkat Dig genom vårdslöshet. Westel ansvarar inte för indirekt skada eller förlust, såsom t.ex. utebliven vinst eller andra följdskador. Westel ansvarar inte heller för skada som uppkommer p.g.a. innehåll i data eller annan information som förmedlas via användning av tjänst, för skada orsakad av datavirus eller motsvarande, för förlust, försening eller förvanskning av data eller information eller för Din eventuella ersättningsskyldighet gentemot tredje man. Begränsningarna i denna punkt gäller inte i fall då Westel agerat uppsåtligt eller grovt vårdslöst.
9.3 Westel är befriat från ansvar för brott mot avtalet som orsakats av händelser utanför Westels kontroll, vars följder Westel rimligen inte kunnat råda över, t.ex. krig, krigshandling, explosion, hårt väder, allmän brist på energi, strömavbrott, myndighetsåtgärd eller myndighets underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden och därmed jämställda omständigheter.
9.4 Westel har rätt att av tekniska och/eller driftsmässiga skäl vidta underhåll av tjänsterna vilka åtgärder så långt som möjligt ska förläggas till nattetid för att minska risken för eventuella störningar. Sådant planerat underhåll utgör inte grund för ersättning enligt denna punkt 9. Vid omfattande planerade underhållsarbeten ska Du aviseras i förväg.
9.5 Din begäran om ersättning enligt avtalet ska för att kunna göras gällande framställas inom skälig tid från det att skadan upptäcktes eller borde ha upptäckts. Skälig tid ska i normalfallet anses vara tre (3) månader.
10. AVTALSTID OCH UPPSÄGNING
10.1 Avtalet gäller tillsvidare och kan sägas upp när som helst. Uppsägning görs genom att Du kontaktar Westel antingen via e-post eller via telefon. Avtalet upphör då att gälla och Westel kommer att debitera Dig för alla fasta avgifter för de månader som är kvar enligt ditt avtal. Inga fler fasta avgifter kommer att debiteras dig för abonnemanget med undantaget för om Du köpt extratjänster såsom extra mobilsurf, utlandssamtal eller liknande som inte redan betalats då dessa tjänster debiteras i efterhand. Vid uppsägning från Westels sida kan du begära att det ska ske skriftligen.
10.2 Även om Du säger upp avtalet innan Westel debiterat första månadsavgiften är Du alltid skyldig att erlägga betalning av nämnd avgift, förutsatt att Du inte utnyttjar Din ångerrätt.
10.3 Westel har rätt att säga upp avtalet, eller spärra vissa tjänster eller del av eller viss funktion av tjänst, med omedelbar verkan och tillsvidare om:
(a) Du bryter mot avtalet eller använder tjänst i strid med vad som anges under punkten 6 eller skada uppkommer för Westel eller annan eller i övrigt uppenbart missbrukar tjänsten;
(b) Du missköter Dina betalningar, inleder ackordsförhandlingar, träder i likvidation, vid kontroll enligt punkt 3 (som Westel har rätt att företa löpande under avtalstiden), inte ställer av Westel (med hänsyn till Din användning av tjänsten) vid var tid begärd säkerhet för fullgörandet av sina förpliktelser enligt avtalet, eller
(c) det finns starka skäl att anta att Du inte kommer att uppfylla Dina förpliktelser enligt avtalet.
10.4 För att Westel ska få spärra tjänsten p.g.a. faktiskt eller befarat brott mot Avtalet måste Du först uppmanas att upphöra med avtalsbrottet inom skälig tid och underrättas om att tjänsten annars kan komma att spärras. Detta gäller emellertid inte om Du vid upprepade tillfällen har erlagt betalning för sent, i vilket fall Westel har rätt att spärra tjänsten utan att lämna sådan underrättelse. I den mån spärrning av tjänst sker under gällande avtalstid är Du inte befriad från betalningsskyldighet under spärrningsperioden.
10.5 Vid uppsägning från Din sida har Du endast rätt till nedsättning eller återbetalning av fast avgift som betalats i förskott om Du sagt upp avtalet p.g.a. att Westel ändrat avtalsvillkor på sätt som Du inte godtar. Nedsättnings- eller återbetalningsrätten gäller inte förskottsbetalad avgift som Du har betalat in efter Du meddelats om villkorsändringen. Om Westel däremot säger upp avtalet har Du rätt att återfå förskottsbetalade avgifter. Westel återbetalar inte oanvända samtals-, meddelande- eller datapotter.
10.6 Uppsägning av avtal avseende en tjänst ska inte innebära att dessa allmänna villkor sägs upp avseende andra tjänster som Du ingått avtal om.
11. ÖVERLÅTELSE AV AVTALET
11.1 Westel har rätt att utan Ditt samtycke helt eller delvis överlåta eller upplåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt avtalet till annat bolag inom samma koncern eller till tredje part som, självt eller genom underleverantör, rimligen kan förväntas fullgöra sina skyldigheter enligt avtalet på ett tillfredsställande sätt.
12. ÄNDRING AV VILLKOREN
Westel har rätt att göra ändringar i avtalet. Ändringar som inte är till uppenbar fördel för Dig informerar vi om per SMS och/eller e-mail minst en månad innan ändringen träder ikraft. Du har i sådant fall rätt att säga upp avtalet. Om Du fortsätter använda tjänsterna efter att ändringen/ändringar träder i kraft tolkar Westel det som att du accepterar förändringen.
13. TRAFIKHANTERING
13.1 Westel vidtar trafikhanteringsåtgärder i form av filtrering, blockering och strypning i syfte att vidmakthålla de begränsningar i Tjänsten som avtalats avseende överföringshastighet, datamängd, dataförbrukning och tjänster med särskild taxa. Sådan hantering förekommer även för att skydda mot spam, virus och attacker mot IT-system samt för skydd mot bedrägerier och intrång riktade mot kunden eller Westel.
13.2 Inom ramen för ett samarbete med Polismyndigheten tillämpar Westel s.k. DNS-blockering av vissa webbadresser i syfte att hindra tillgång till, och spridning av, material på internet som skildrar sexuella övergrepp mot barn. Sådan DNS-blockering innebär att webbadresser som identifierats av Polismyndigheten inte går att nå och att Kunden istället dirigeras till en informationssida, Motsvarande blockering kan efter särskilt beslut av myndighet eller domstol gälla även andra olagliga tjänster på internet.
14. MEDDELANDEN
14.1 Meddelanden med anledning av avtalet ska ske genom e-post eller via Westels hemsida.
14.2 E-postmeddelande till Din angivna e-postadress, ska anses ha nått Dig samma dag som det avsändes.
14.3 Brev som avsänts till den av den andra parten senast uppgivna adressen ska anses ha nått den mottagande parten på sjunde dagen efter avsändandet.
15. TVIST
15.1 Tvist rörande tillämpningen eller tolkningen av avtalet eller därmed sammanhängande frågor ska i första hand lösas genom förhandling och överenskommelse mellan parterna.
15.2 Vid eventuell tvist ges oberoende och branschkunnig rådgivning av Telekområdgivarna (www.telekomradgivarna.se) Eventuell tvist kan prövas av Allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se Kungsholmstorg 5, 101 23 Stockholm). Westel följer alltid Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
TIDIGARE VILLKOR
Det finns inga tidigare villkor.
HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
1. INLEDNING
Denna informationstext förklarar hur Westél/Lappland Network Services AB (Westél) hanterar dina personuppgifter och vilka rättigheter du har.
Westél samlar in information från dig när du lägger en beställning, loggar in i vår webbshop, besöker vår hemsida eller våra plattformar i sociala medier samt på annat sätt kommunicerar med oss, t ex via vår kundtjänst.
Din integritet är viktig för oss. Vi är därför angelägna om att de personuppgifter som samlas in om dig lagras och hanteras på ett tryggt och säkert sätt, och i enlighet med dataskyddslagstiftningen.
Vi uppmuntrar dig att läsa igenom informationen noggrant. Om du har några frågor om hur dina personuppgifter hanteras är du välkommen att kontakta oss.
2. VAD ÄR PERSONUPPGIFTER?
Personuppgifter är all information som direkt eller indirekt (dvs. tillsammans med andra uppgifter) kan kopplas till dig, t ex namn, bild, personnummer, IP-adress samt köphistorik.
3. VILKA PERSONUPPGIFTER HANTERAR VI OM DIG OCH VARFÖR?
Personuppgifter som Westél får av dig eller som vi på annat sätt hämtar in, behandlas för att vi ska kunna följa ingångna avtal eller för att vi ska kunna ge dig bra service. Personuppgifter kan även komma att användas för utveckling och analys av Westéls verksamhet.
Uppgifter som namn, adress och e-postadress använder vi i vårt kundregister för att sända dig nyhetsbrev, orderinformation, fakturor och annan information för att kunna hålla en hög servicenivå till dig som kund. Vi kan även använda personuppgifter som vi får av dig som kund till att administrera en tävling, ett erbjudande eller en undersökning.
Lappland network services AB strävar alltid efter att behandla dina personuppgifter inom EU/EES (Europeiska Unionen/Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet). Uppgifterna kan dock i vissa situationer överföras till, och behandlas i, länder utanför EU/EES. Det beror på att en del av våra leverantörer eller underleverantörer är internationella organisationer som till exempel Microsoft och Google.
Lappland network services AB kommer att vidta alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att dina personuppgifter hanteras säkert både inom och utanför EU/EES.
4. HUR LÄNGE SPARAR VI DINA PERSONUPPGIFTER?
Dina personuppgifter lagras bara så länge som det krävs för att uppfylla ändamålen med behandlingen, eller så länge som vi måste lagra dem enligt lag. Därefter raderas de enligt gällande gallringsrutin eller avidentifieras på ett säkert sätt, så att de inte längre kan kopplas till dig.
5. TILL VEM LÄMNAR VI UT DINA PERSONUPPGIFTER?
Westél säljer aldrig dina uppgifter till en tredje part. Vi kan dock komma att lämna ut dina personuppgifter till följande kategorier av mottagare:
Leverantörer som t ex tillhandahåller IT-tjänster, leveranser, utför betalningsförmedling och kreditupplysningar för Westéls räkning
Din bank när du legitimerar dig med Bank-ID, betalar med kort eller med Swish
Andra mottagare när det följer av lagkrav, annan författning eller myndighetsbeslut
Mottagare som hanterar personuppgifter för Westéls räkning ska alltid ingå ett så kallat personuppgiftsbiträdesavtal med oss i syfte att vi ska kunna säkerställa att dina uppgifter hanteras på korrekt och säkert sätt.
När dina personuppgifter delas med en mottagare som är självständigt personuppgiftsansvarig, t ex en myndighet eller en bank, gäller mottagarens integritetspolicy och information om personuppgiftshantering.
6. HUR SKYDDAR VI DINA PERSONUPPGIFTER?
Din integritet är viktig för oss och därför sätter vi säkerheten i fokus. Vi vidtar åtgärder för att skydda dina uppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen samt etablerade riktlinjer för
informationssäkerhet. Detta innebär att vi har rutiner och regler kring dataskydd, t ex att vi skickar dina uppgifter på ett säkert sätt och säkrar att personalen endast har tillgång till de uppgifter de behöver för att utföra sitt arbete. De servrar som används för att lagra personligt identifierbar information lagras i en säker miljö.
7. AVSLUTA PRENUMERATION
Vi använder den e-postadress du förser oss med för att skicka information och uppdateringar som angår din beställning, enstaka nyhetsbrev, relaterad produktinformation etc. Om du inte längre vill ta emot sådan information hittar du information om hur du avslutar prenumerationen i slutet av varje e-postmeddelande.
8. SAMTYCKE
Genom att använda vår webbplats godkänner du vår integritetspolicy.
9. DINA RÄTTIGHETER
Du har vissa rättigheter enligt dataskyddslagstiftningen. Om du vill nyttja någon av dina rättigheter kan du kontakta oss via kontaktuppgifterna i nästa avsnitt.
Tillgång till dina personuppgifter – du har rätt att få en bekräftelse på om vi behandlar dina personuppgifter och ett utdrag över vilka uppgifter som behandlas
Begära rättelse – du har rätt att få felaktiga uppgifter rättade
Begära att raderas – du har rätt att under vissa omständigheter få dina uppgifter borttagna
Invända mot behandling som stödjer sig på vårt berättigade intresse och mot behandling för direktmarknadsföring – du har rätt att invända mot behandlingen av dina personuppgifter eller att behandlingen begränsas
Rätt till dataportabilitet – du har rätt att kräva att personuppgifter flyttas från oss till ett annat företag, myndighet eller organisation. Denna rättighet är begränsad till uppgifter som du själv tillhandahållit oss.
Om du vill veta mer om dataskyddslagstiftningen och dina rättigheter kan du läsa mer här: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=CELEX:32016R0679
Om du skulle anse att vår behandling av dina personuppgifter inte sker i enlighet med dataskyddslagstiftningen ber vi dig att kontakta oss, se avsnittet kontaktuppgifter nedan. Du har även rätt att klaga till Datainspektionen som är tillsynsmyndighet.
10. KONTAKTUPPGIFTER
Westél/Lappland Network Services AB (org. nr. 556666-1186) är personuppgiftsansvarig för hanteringen av dina personuppgifter. Om du vill ha ytterligare information om hur dina personuppgifter hanteras, kontakta oss på info@westel.se med en inskannad egenhändigt undertecknad begäran. Vi önskar att du uppger ditt namn, adress, e-post, telefonnummer samt personnummer i tillägg till ditt ärende. Bifoga även en kopia av din legitimation.
11. UPPDATERINGAR AV INFORMATIONSTEXTEN
Denna informationstext uppdaterades senast den 21 maj 2018 och kan komma att ändras. Ändringar i texten kommer att publiceras på vår webbplats.